,
Nieuws week 4 (maandag 20 januari tm zaterdag 25 januari 2020)

Van watervoorziening naar mensenzorg

Feitelijk al voorafgaand aan de oprichting van de Cees Kant Stichting (CKS) is er vanuit Arnhem steun voor de inzet van Wim van den Burg in Kenya. Oorspronkelijk – en dat was omstreeks 2003 – steunde ik persoonlijk het werk van Wim daar met behulp van het geld dat ik had laten reserveren voor mijn inzet na mijn pensionerering in 2001. Toen na twee jaar die inzet stopte zat ik met een probleem. De beschikking over toen nog 10.000,-- gulden en geen doel. Via mijn zwager kwam ik bij Wim. Het geld kreeg een besteding in schoollokalen, de inrichting van een medische post en verder medische apparatuur en medicijnen. De relatie is gebleven en voortgezet toen de CKS in 2007 werd opgericht. In de samenwerking is een bijdrage geleverd aan een professionele waterboor. Een heel succesvol waterproject “Het Watersprookje” heeft 13 geboorde waterpunten opgeleverd. Met een drinkwatervoorziening voor omstreeks 8000 mensen. Helaas moest dat project gestopt worden door de dreiging van terreurgroepen ter plaatse. Gaandeweg is de overstap gemaakt naar steunverlening voor de kosten van onderwijs.

Met financiële hulp van anderen die via de CKS een kind steunen is er op dit moment sprake van steun aan 10 kinderen op de inmiddels opgerichte Tamani Junior School. Nu al is deze school het levenswerk van Wim en zijn vrouw. Een school met succes. Afgelopen jaar kregen alle kinderen uit de examenklas een beurs voor het middelbare vervolgonderwijs. Een prestatie van formaat. Van de kinderen en de school. De bijdrage voor de steunverlening voor 2020 is inmiddels overgemaakt. Het schooljaar is begonnen. Wij wensen wim, zijn leerkrachten en de kinderen een succesvol schooljaar toe. Boven dit nieuws nog een keer de foto van Vivian die deel uitmaakte van de examenklas 2019

Nieuwjaarsreceptie Water For Life

Vanmorgen (vrijdag 24 januari 2020) telefonisch een voorbereidend gesprek gevoerd met de directeur van Water For Life (WFL) over een interview tijdens deze bijeenkomst volgende week dinsdag in Soest. Ervaar dat als een eer.
Volgende week zal er in het nieuws meer te melden zijn over deze bijeenkomst.
Onder dit nieuws de uitnodiging voor de WFL-bijeenkomst.

Nieuws week 2 (maandag 6 januari t/m zaterdag 11 januari 2020)

“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd”
Een vaak gebruikte uitspraak die in Nederland al lang gebruikt wordt. Daar dacht ik aan toen ik deze week een bijschrijving aantrof op de rekening van de Cees Kant Stichting (CKS). Een bedrag van € 70,61. Met de volgende omschrijving: “uitbetaling bedragen opgehaald t/m 30 september 2019”. En dat bedrag was overgemaakt door de “Goede Doel Shop” (GDS). De GDS verzorgt de mogelijkheid om bij aankopen via internet (via hun portal), een klein percentage van het aankoopbedrag gratis ter beschikking te stellen aan het goede doel dat je daarvoor kiest. De CKS werkt al heel lang samen met de GDS. En in de loop van de jaren is er in totaal al een bedrag van ruim € 2.100,-- overgemaakt naar de rekening van de CKS. En was het bedrag van de bijschrijving deze week niet groot, het totaalbedrag is dat wel. Met dat totaalbedrag hebben wij mooie dingen mogen en kunnen doen. Het tweede voordeel is dat zo’n bijschrijving ook een goed gevoel geeft. Met name daarom omdat daaruit blijkt dat er toch veel mensen ook even aan de CKS denken als zij internetaankopen gaan doen. Het zal niet vreemd overkomen als ik in dit nieuws ook weer even attendeer op die mogelijkheid. Wie weet zijn er mensen die dit lezen die daardoor op het idee komen om die mogelijkheid ook te benutten. Zie: https://ceeskantstichting.doelshop.nl/info . Maak gebruik van de geboden mogelijkheid en kies daarbij de CKS als het goede doel. Dat stelt ons in de gelegenheid om met de som van die kleine bedragen steun te verlenen aan hen die dat nodig hebben. En daar gaat het om. Zeker omdat uit de praktijk blijkt dat je ook met de som van veel kleine bedragen iets moois kunt doen

De verrassing !!!
Net nadat ik dit geschreven heb een telefoontje.  Van de organisator van de jaarlijkse bazaar in de Diaconessenkerk in de wijk Hoogkamp. Hij informeert mij dat een deel van de opbrengst van de bazaar – een substantieel bedrag – overgemaakt zal worden naar de rekening van de CKS. Met zo’n verrassing wordt de week bijna net zo mooi als de zonsopgang vanmorgen.
Mooi is ook de foto boven dit bericht. Een roodborstje. En deze was zo vol vertrouwen dat hij vriendelijk poseerde pal naast de plaats waar ik stond.

Stacks Image 33
Nieuws week 2 (maandag 6 januari t/m zaterdag 11 januari 2020)

“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd”

De verrassing !!!

Stacks Image 23
Nieuws week 52 (maandag 23 tm zaterdag 28 december 2019)

Overpeinzing en terugblik.

Kerst is een moment van samenzijn, bezinning en hoop. Tegenwoordig wel in competitie met commercie, overdaad en luxe. Ieder van u maakte een keuze. Kerst is ook een gelegenheid aan het einde van het jaar om achterom te kijken. 2019 was een jaar waarin wij herdachten dat het al weer 15 jaar geleden is dat Cees uit het leven werd gerukt. Maar ook waarin wij uit zijn naam via de Cees Kant Stichting steun mochten verlenen aan: de primaire opleiding van 10 kinderen (Kenia), verzorgen van drinkwatervoorziening voor velen (Ethiopië - Kongo) en (Nederland) Manege Zonder Drempels (Bennekom), Opvang ontheemden en Ome Joop's Tour (Arnhem) en Nationaal Monument Kamp Vught - oorlogsherinnering (Vught).

Alles in de geest van "het steuntje in de rug". Met als doel voor de betrokkenen - waar mogelijk - zelf een volgende stap te zetten. Onze praktijk is dat je zelfs met beperkte financiële middelen veel kunt bereiken. Het effect van de gestage druppel. Waar een wil is, is een weg te vinden. De steun van velen maakt onze inzet mogelijk. Dank daarvoor.  De wensboom boven dit nieuws is geleend. De wens op zich is welgemeend voor u allen. De voorstelling van de Kerstkribbe is ook niet van mijzelf. Drukt wel uit dat je met eenvoudige middelen veel kunt "zeggen"