Project Fight Against Malaria in Kenia

"Fight Against Malaria"

De aanpak van de Malaria bestrijding in Shibinga (West Kenia) is een voorbeeld van de werkwijze van de Stichting Ontwikkelingswerk Theo Kiewiet. De belangenloze inzet van één persoon die leidt tot het redden van duizenden mensenlevens. Het project “Fight Against Malaria” kende een start in 2004. In en rond het dorp Bulechia werden de bewoners geïnformeerd en geïnstrueerd over het gebruik van muskietennetten. Geld voor de aanschaf er van werd ingezameld in Nederland. Ruim 3700 muskietennetten werden uitgedeeld. 15.000 inwoners in 16 dorpen werden zo beschermd. En het effect daarvan was afdoende beschermd tegen malaria. Het overlijdensrisico liep terug naar 0 en het risico malaria te krijgen werd verminderd met 95 %. De Cees Kant Stichting heeft in 2008 een donatie gedaan voor de aanschaf en distributie van 800 muskietennetten. Via een verdubbelingactie van een andere hulpverleningsorganisatie konden er uiteindelijk ruim 1100 klamboes worden uitgereikt. Voldoende voor de bescherming van ruim 2.800 mensen (met name vrouwen en kinderen). Ook in dit geval met hetzelfde beschermende effect als hiervoor beschreven.
Tegelijk met het gratis verstrekken van klamboes is een spaarprogramma gestart voor de vervanging op termijn.
Het effect van deze inspanning is dat het malaria project dit jaar afgerond kan worden en dat de bevolking nu zelfvoorzienend is in de bescherming.

- Cees Kant in gedachte -