Het Neemboom project.

Een bijzonder project. Met de Cees Kant Stichting (CKS) in een speciale rol. In de eerste plaats omdat een donatie van de CKS de uitvoering van dit project mogelijk maakte. Daarnaast omdat twee stichtingen waarmee de CKS contacten heeft samenwerkten. De Stichting Ontwikkelingswerk Theo Kiewiet en de Stichting Ontwikkelingswerk Kenia (Wim van den Burg). De
Neemboom kan een rol vervullen bij de bescherming tegen malaria (zaden, de boom zelf en de bladeren). De boom komt voor in het Zuid-Oosten van Kenia waar Wim van den Burg werkt. Theo Kiewiet heeft bij een bezoek aan Wim van den Burg een groot aantal zaden van de Neemboom meegenomen.

In West Kenia heeft hij die zaden geplant en de gekiemde zaadjes laten verzorgen. De zo gekweekte planten zijn uitgezet in de diverse dorpen in dit gebied. Ook daar worden zij weer verzorgd tijdens de groei. Doel is binnen een aantal jaren er voor te zorgen dat er ook in dit gebied van Kenia Neembomen gebruikt kunnen worden bij de verdere bestrijding van malaria. Op zich geen wereldnieuws. Maar wel bijzonder als je ziet hoe deze “Dutch approach” gestalte kreeg

- Cees Kant in gedachte -