weeknieuws1
Lorem ipsum dolor sit amet, sapien platea morbi dolor lacus nunc, nunc ullamcorper. Felis aliquet egestas vitae, nibh ante quis quis dolor sed mauris. Erat lectus sem ut lobortis, adipiscing ligula eleifend, sodales fringilla mattis dui nullam. Ac massa aliquet.
OJT (Ome Joops Tour) Arnhem 2022 – een kijkje van binnenuit !!

OJT is weer voorbij. De “71e editie” !!.

Boven dit nieuws de CKS-ploeg van dit jaar. Vier jongens en twee meisjes met begeleider IVO. Gekleed in een heel mooi  nieuw geel wielershirt.
OJT is de in Arnhem bij iedereen bekende manifestatie.

Zo bekend dat het als heel normaal ervaren wordt dat ook dit jaar de tocht weer georganiseerd werd. Georganiseerd voor kinderen van acht tot 12 jaar die mogelijk zonder de tocht niet zo’n ervaring van vakantiegevoel zouden beleven. Gewoon omdat de ouders/verzorgers er ‘de centjes niet voor hebben’. Na twee “tourloze” jaren door Corona en het afgelopen jaar een uitvoering van één dag was er dit jaar weer een ‘tocht’ bestaande uit 6 dagbestedingen. Telkens met aankomst en vertrek vanuit de voormalige koepelgevangenis. De voorbereidingstijd was simpelweg te kort om weer een ‘tiendaagse met overnachtingen’ voor te bereiden.

OJT staat bekend als fietstocht. Maar de werkelijkheid is dat die benaming eigenlijk niet past. Het is een evenement met allerlei educatieve elementen en voor het verplaatsen wordt gebruik gemaakt van de fiets. Dat ervaar en zie je pas als je erbij bent. Als vertegenwoordiger van de Cees Kant Stichting (CKS) ervaar ik dat al een aantal jaren. Ben bij de diverse momenten en tijdens de tocht ook echt aanwezig. Zie dan de educatieve waarde van de fietsenkeuring bij Mantel in Arnhem – Zuid. Ervaar daar de professionele steun van de Mantel monteurs. Maar je ervaart ook de kwaliteiten van de vestigingsmanager als Hamburger bakker.

De Greet & Meet is de dag van kennismaken. Geïnformeerd worden over de ‘regels’ tijdens de tocht. Rekening houden met elkaar, elkaar helpen, rommel opruimen, luisteren naar de begeleiders. Om maar een paar aspecten te noemen

De fietsdagen zelf borduren daar op voort. Met informatieve en educatieve aandacht voor de historie (dag 1 de speurtocht door de geschiedenis op en in kasteel Doorwerth). Met later die middag sport en spel op Sportpark Hartenstein. Dag 2 was een wateractiviteiten dag bij het watercentrum in Valburg. Dag 3, een stevige fietstocht naar Loenen en daar de ervaring met de stoomtrein en het treinmuseum. Dag vier, was weer cultuur natuur en geschiedenis bij een bezoek aan de Hoge Veluwe. Afgerond met een heel smakelijke kip maaltijd bij “juffrouw Tok’. Nabij de landingsplaats van de geallieerden in september 1944. De fietsenkeuring. De Greet & mMeet en dag één en dag vier heb ik zelf fietsend meebeleefd. De afsluitende dag was afgelopen zaterdag. Op en in de voormalige koepelgevangenis. Met een heel interessante rondleiding in de gevangenis door een oud bewaker die daar eerder werkte . Dit laatste onderdeel was er één voor de kinderen en de ouders.
En wat valt dan het meeste op. De betrokken inzet van de vele vrijwilligers die OJT mogelijk maken. Aan alles is gedacht. Onopvallend zorgen de vrijwilligers voor het welslagen. Bedenk iets wat nodig is en er was vrijwillige inzet. Opvallend dat het vaak mensen zijn die als kind zelf ook meegefietst hebben. Dit jaar nieuw was de aanwezigheid van een kinder-straatcoach van de gemeente Arnhem. Een aanwezigheid die om herhaling vraagt.

Mijn ervaring die ik via dit nieuws wil delen is dat OJT VEEL meer is dan een fietsvakantie. Reden waarom de CKS inmiddels al  zeven jaar ploegensponsor is. OJT geeft de deelnemende kinderen namelijk het ‘steuntje in de rug’ om via eigen inzet te werken aan een toekomst met meer kansen. En om dat te zien is erbij zijn de manier om dat te ervaren.
Een selectie van de foto’s die ik maakte is te bekijken door het activeren van de korte diashow hieronder. Bekijk de foto’s en ervaar mee.
Groot compliment voor de organisatie en met name de vrijwilligers. Het is te hopen dat er volgend jaar weer een echte tocht te organiseren valt.

Laatst bijgewerkt - 20-05-16
.
.
,